Nová podoba našeho koučovacího výcviku zaměřeného na současnou praxi (s velkým důrazem na individuální rozvoj a inovace) startuje již v listopadu 2024. Zbývají 3 volná místa → zjistěte více

FacebookLinkedIn Instagram

Jak překlopit myšlení z fixace na problém na jeho řešení

|
Markéta Hamrlová

Vydejte se na cestu sebekoučinku. Naučte se, jak pomoct sobě samému a jak sami sobě pokládat otázky tak, aby úspěšně přispěly k řešení problému a abyste se posunuli z místa. 

Víte, kam směřuje vaše pozornost?

Každý člověk vnímá realitu odlišně. Zjednodušeně můžeme říct, že rozhodující je v tomto ohledu náš individuální filtr vnímání. Na stejnou věc proto mohou dva jedinci nahlížet zcela jinak. V tomto kontextu nejsou pro náš život rozhodná objektivní fakta, ale spíše způsob, jakým na ně subjektivně nahlížíme. 

To, jak se stavíme k realitě, ovlivňuje náš vnitřní ale i vnější svět. Zároveň platí, že to, kam v životě směřujeme naši pozornost, to posilujeme. Každá změna zaměření pozornosti se přitom projeví mnohonásobnou změnou reality na mnoha úrovních.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK7 omylů, kterým podléhá naše nevědomá mysl

Jak funguje koučovací metodika

Každý z nás je tím nejlepším odborníkem na sebe sama. Koučovací metodika si přitom klade za cíl zaměřit pozornost člověka k plnému využití jeho možností, schopností, zdrojů a potenciálu. Velmi zjednodušeně bychom mohli říct, že koučink cílí na budoucnost a nehledá kořeny problémů v minulosti. 

Správně položené koučovací otázky nás podněcují k jinému uvažování, než je naše obvyklé myšlenkové schéma. Dokáží posunout naše hranice, odstranit bariéry i obětní postoj. Koučink zároveň pomáhá s nastolením životní rovnováhy. 

5 efektivních nástrojů pro sebekoučink

Máme pro vás 5 účinných technik, které můžete využít pro svůj vlastní sebekoučink. 

1. Zaměřte se na řešení problémů

Pokud budete přemýšlet o svých problémech a o tom, co vám vadí, budete pravděpodobně neustále zvyšovat míru vašeho stresu. Tímto způsobem totiž posilujete své bloudění v bludném kruhu. Pokud tedy zaměříte své myšlenky a pozornost na tento problém, budete jej ještě více posilovat.

Jestliže budete dělat věci stále stejným způsobem, budete dostávat stále stejný výsledek. Pokud chcete dostat výsledek odlišný, je třeba ze všeho nejdříve změnit zaměření svého myšlení a pozornosti. 

V rámci koučinku se proto nezaměřujeme na problém jako takový, ale spíše na jeho konstruktivní řešení. Položte si proto otázku: „Co chci místo toho, co nechci?“ A následně se zamyslete nad tím, jak by to vlastně mělo konkrétně vypadat. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK10 účinných rad, jak lépe zvládnout úzkost a strach

2. Přitahujte si do života příjemné věci

Zaměřte svou vědomou pozornost na pocit vděčnosti. Toto nastavení v našem životě posiluje situace a okolnosti, za něž můžeme být vděční a prokazatelně vede ke zvýšení naší životní spokojenosti.

Začněte s psaním deníku vděčností. To znamená, že si do něj každý den zapíšete několik věcí, za které jste v ten den byli vděční. Nezapomeňte psát v první osobě, v přítomném čase a bez negací a vynechávejte slova, která evokují negativní emoce. Takový zápis poté může vypadat třeba takhle: „Jsem vděčná, že jsem se u přijímacího pohovoru cítila klidně.

3. Vyhýbejte se stresu

Zklidnění těla a celkové snížení stresu prokazatelně vede k lepšímu zdraví i zvýšení schopnosti kreativního řešení problémů. Zároveň díky tomu celkově narůstá pocit životní spokojenosti. 

Platí, že mysl, emoce a tělo jsou jeden propojený systém. Jakákoliv změna v jednom z těchto tří prvků proto vyvolá změnu ve dvou zbývajících. Pokud se proto například zaměříme na koncentraci mysli prostřednictvím dechu, dosáhneme zklidnění roztěkané mysli i emocí. Dechových technik přitom existuje velké množství, tou nejzákladnější je přitom vědomé pozorování vlastního dechu, které můžete provádět v podstatě kdykoliv a kdekoliv. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKJak pracovat na své psychické odolnosti

4. Zaměřte svou pozornost na to, co chcete

Ze všeho nejdříve je nutné si uvědomit, jak přesně má vypadat to, co chceme. Naše vědomá i nevědomá mysl poté bude tímto směrem zaměřovat naši pozornost, čímž bude docházet k vytváření naší osobní reality. V koučovací metodice bychom tento popis nazvali slovem cíl (záměr). 

Dobře určený cíl je přitom odrazem nás samotných. Vyvíjí se a roste společně s námi. Tento cíl přitom odpovídá tomu, čeho chceme na naší vědomé úrovni dosáhnout. Platí, že stanovením cíle a jeho následnou realizací přijímáme odpovědnost za svou životní realitu a opouštíme obětní postoj. Zároveň si díky tomu určíme své priority. 

5. Sestavte si funkční plán

Jen přemýšlet o tom, co byste chtěli, pochopitelně nestačí. Je totiž důležité uvést svůj záměr do reality. Při stanovování plánu si nezapomeňte stanovit i určitý kontrolní mechanismus, a to včetně kontroly reálnosti a zajímavosti cíle v průběhu času. 

Jestliže vás přepadnou pochybnosti o sobě samých, naučte se klást si otázky, které vás ze smyčky stále stejných úvah vyvedou. Jako lidstvo nás vždy posunula dál kreativita, odvaha a hledání cest

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKNaučte se vést rozhovor s člověkem, který se ocitl v krizi

Pronikněte do tajů koučinku ještě více

Chcete se o koučovací metodice dozvědět ještě více? Vyberte si jeden z koučovacích kurzů, které vás naučí velkému množství konkrétních technik a postupů. 

Sdílejte na sociálních sítích

UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.

Tipy a rady do e-mailu

Upozorníme vás na nové články

Odesláním souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení. Zjistěte více >

© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby