Akademie osobnostního rozvoje
Kurzy koučinku s osobním přístupem

RSS Facebook

Jak pracovat na své psychické odolnosti

Někteří lidé s úsměvem zvládají nesčetné množství věcí. A pak jsou také lidé, kteří se hroutí, jakmile vybočí ze svého stereotypu. V tomto článku vám prozradím, jak pracovat na své psychické odolnosti a čeho se přitom držet.

Psychická odolnost, neboli resilience

Psychologové označují psychickou odolnost jako resilienci. Platí, že pokud psychicky odolný člověk utrpí nějakou ránu, poměrně brzy se otřepe a jde dál. A postupem času pravděpodobně zjistí, že díky prožité krizi vyzrál. Každou takovou krizi je totiž možné dříve nebo později přeměnit v událost, která bude mít obrovský přínos pro náš život.

Integrace životních zkušeností do našeho života je důležitá, abychom dokázali růst. A také posilovat svůj charakter a rozšiřovat si své obzory. Pamatujte, že životní pády čas od času zažívá každý z nás. Neúspěchem přitom rozhodně není samotný pád, ale spíše neschopnost zvednout se.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKDruhá vlna koronaviru: jak se z jejího vývoje nezbláznit

Zaujměte správný postoj

Světoznámí kouči Monika Gruhlová a Hugo Körbächer vypracovali model psychické odolnosti, který v sobě zahrnuje tři základní životní postoje. Jedná se o:

  • optimismus,
  • schopnost přijímat,
  • a orientaci na řešení.

K tomu se vztahuje také několik prospěšných aspektů chování, které jsou s těmito postoji v souladu. Jedná se o převzetí odpovědnosti za sebe samé, neustálá práce na vztazích, vlastní regulace a také vědomé utváření naší budoucnosti.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKNaučte se vést rozhovor s člověkem, který se ocitl v krizi

Optimismus zvyšuje psychickou odolnost

Věděli jste, že optimistickému přístupu k životu a řešení krizí se lze naučit? Pro zvládání nepříznivých životních okolností je důležité věřit, že tyto okolnosti jednou pominou.

Čím častěji si budete navozovat optimistický postoj, tím samozřejmější se pro vás stane. Ale pozor. Optimistický postoj rozhodně neznamená, že byste si měli existující věci přikrášlovat. Nebo zastírat neexistující problémy. Spíše se jedná o důvěru neztratit schopnost situaci zvládnout.

Víte, jak uvažuje optimistický člověk?

Optimistický způsob myšlení velmi úzce souvisí s dobrým pocitem z vlastní hodnoty. Takový člověk nehází okamžitě flintu do žita, pokud vše nejde podle jeho představ. Je si vědom toho, že překážky k životu patří. Umí se poučit z vlastních chyb. Nevnímá je jako prohru, ale spíše jako cenné životní zkušenosti. Zároveň však dokáže požádat o pomoc v případě, že je toho na něj příliš.

Jak posílit schopnost zvládnout těžké chvíle

V dětství jste pravděpodobně i vy slyšeli některou z následujících vět:

  • „Snaž se, musí to jít! Zatni zuby!“
  • „Musíš to vydržet! Musíš to překonat!“

Na první pohled se může jednat o pozitivní vzorce. Ve skutečnosti nás však vedou do stresu vždy, když narazíme na své hranice.

Mnohem lepší je proto taková podpora:

  • „Po námaze si dopřej odpočinek. Je třeba dopřát si odstup!“
  • „Jen ty sám/a si stanovuješ, kdy je třeba přestat. Pokud cítíš, že ti něco škodí, nedělej to!“

Jestliže právě prožíváte těžké chvíle, můžete se cíleně zklidnit prostřednictvím tzv. vyrovnávačů. Jedná se o věty, které nám přinášejí úlevu a naději, například:

  • „V životě už jsem se měl hůř, potom přišlo období lepší…“
  • „Teď sice prožívám těžké období, ale to se časem změní!“
  • „I ta nejtemnější chvíle jednou pomine!“

Naučte se přijmout vše, co život přináší

Pro náš vnitřní klid je zásadní schopnost přijmout vše, co život přináší. A rozlišit, co z toho můžeme a co naopak nemůžeme ovlivnit. Nečekané životní události mnohdy způsobují, že se v nás chaoticky bouří nejrůznější pocity. Platí, že bolest a úzkost nám vždy ukazuje naše hranice a vnitřní zranitelnost.

Jak posílit svoji schopnost přijímat?

V dlouhodobém horizontu prožíváme radost i bolest. Zvykněte si najít v každém dni alespoň maličkosti, za které můžete být vděční. I v těžkém období tak budete mít důvod k vděčnosti.

Zároveň si odpovězte na následující otázky:

  • Na jaká nesplněná přání jste se upnuli tak, že nyní již nevnímáte, co máte?
  • Jak moc se utápíte v lítosti, když vám něco nevychází podle vašich představ?
  • Kdy naposledy jste zažili zklamání (nebo odmítnutí), se kterým jste nepočítali? Co vás to naučilo? A co se poté změnilo?

Soustřeďte se na řešení

Čím více se budeme nořit do problému, tím více jej budeme fixovat v realitě. Pokud svoji mysl zaměříme na to, co nefunguje, posílíme právě nefungující prvky. Naši kreativitu najít řešení obvykle zabíjí úvahy na téma, co všechno je na dané situaci špatně. A také naše omezující přesvědčení či úzkosti plynoucí ze změn.

Jak posílit svoji zaměřenost na řešení

Nejprve si zodpovězte následující otázky:

  • S čím jste ve svém životě nespokojeni? Jak to má vypadat, aby to pro vás bylo vyhovující?
  • Jaké předsudky vám brání překročit dosavadní rámec všech pokusů o jejich řešení? Jak to bude vypadat bez nich?
  • Co by se stalo, kdybyste přijali jiné řešení?
  • Čeho se skutečně obáváte, pokud překročíte zavedený rámec řešení? Co chcete cítit místo těchto obav? Jak na sobě poznáváte, že je nemáte?
  • Kdo s vámi bude nesouhlasit?
  • Kdo vás nebude mít rád?
  • Kdo vás za toto skutečně bude kritizovat?

Jednou z možností, jak překročit vlastní meze, je položit si otázku: „Co v žádném případě nepřichází v úvahu?

Následně popřemýšlejte nad tím, co právě na takovém nápadu za úvahu stojí.

Utvářejte vědomě vlastní budoucnost

Všechno, co dnes děláte, má vliv na vaši budoucnost. Pokud pracujete na svých záměrech, utváříte vědomě svou budoucnost. Čas od času je přitom vhodné vše přehodnotit. A uvědomit si, zda to, co děláte, pro vás má stále ještě smysl.

Snažte se pravidelně si představovat, jak má vaše budoucnost vypadat. Jakmile začnete odkládat nějaké rozhodnutí, uvědomte si, před čím ve skutečnosti prcháte. Dávejte si také pozor na přenášení vlastních představ na druhé (na vaše děti, rodiče, podřízené...).

Myslete na to, že svoji budoucnost si utváří každý sám. Každý člověk zároveň prochází svým vlastním procesem hledání, fázemi dezorientace a nejistoty. Uvědomte si proto, že vaše představy mohou být zcela odlišné od představ druhých.

Použité zdroje

V tomto článku bylo využito následujících zdrojů:

  • Monika Gruhl, Hugo Körbächer: Psychická odolnost v každodenním životě, Portál, 2013, Praha
  • Shawn T. Smith: Uživatelská příručka k vaší mysli, Grada Pubishing, Praha, 2014

Čtěte další články v blogu

Upozornění na nové články do e-mailu

Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »

Chci vědět ještě víc »

© Akademie osobnostního rozvoje s.r.o. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby