Nová podoba našeho koučovacího výcviku zaměřeného na současnou praxi (s velkým důrazem na individuální rozvoj a inovace) startuje již v listopadu 2024. Zbývají 3 volná místa → zjistěte více

FacebookLinkedIn Instagram

Jak na sebekoučink a jaké nástroje k tomu používat

|
Markéta Hamrlová

Chcete pracovat na sobě samých? Jednu z možností představuje sebekoučink, který vychází z toho, že každý člověk je tím nejlepším odborníkem na sebe sama. Pojďme se podrobněji podívat na to, jaké konkrétní nástroje můžete k sebekoučinku používat.

1. Změňte svůj vzorec myšlení

Přemýšlíte o tom, co všechno je ve vašem životě špatně? A jaké problémy vás trápí? V tom případě budete zpravidla dostávat stále stejný výsledek –⁠ stres. Tímto způsobem totiž jen zesilujete své nepříjemné pocity a neustále bloudíte v kruhu. Pokud budete věci dělat stejným způsobem, budete dostávat i stále stejný výsledek. 

Pokud tedy chcete dosáhnout jiného výsledku, je třeba nejprve změnit zaměření svého myšlení a pozornosti. Při koučinku se nehledá schéma a důvod toho, proč něco nejde. Nepátrá se po příčině. Místo toho se koučink zaměřuje na konstruktivní řešení daného problému. 

Jestliže chcete nějaký problém vyřešit, položte si tuto základní otázku: „Co chci místo toho, co nechci?

Následně si můžete to, co opravdu chcete, blíže specifikovat. Jak to, co chcete, má vypadat? Jak to poznáte? Čeho si všimnete jako první, když se vaše situace začne zlepšovat? 

Koučovací rozhovor se sebou samým by měl zahrnovat především otevřené otázky. Jedná se o takové otázky, na které nelze odpovědět pouze ANO nebo NE. Otevřené otázky vedou člověka ke kreativnímu myšlení a podněcují jej k hlubším úvahám. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKJak při koučovacích rozhovorech správně pokládat otázky

2. Pište si deník vděčnosti

Zaměřte svoji pozornost na pocit vděčnosti. Díky tomu budete ve svém životě posilovat věci, situace a okolnosti, za které můžete být vděční. Můžete si proto začít psát deník vděčnosti. Každý večer si do něj zapište tři věci, za které jste v průběhu dne pocítili vděčnost. V psaní vytrvejte minimálně dva měsíce, abyste pocítili pozitivní účinky této metody. 

Deník vděčnosti pište v první osobě, v přítomném čase a vyhněte se jakýmkoliv negacím. To znamená, že vynecháte slova, která by ve vás mohla vzbuzovat negativní emoce (například strach, stres a podobně). 

Příkladem může být: „Jsem vděčná, že mám milujícího partnera.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK7 velmi účinných věcí, kterými si můžeme zjednodušit život

3. Zaměřte pozornost na to, co chcete

Promyslete si, jak má vypadat to, co chcete. Díky tomu bude vaše vědomá i nevědomá mysl směřovat právě tímto směrem. Dobře určený záměr odráží nás samotné. Roste společně s námi a v průběhu času se proto může vyvíjet. Pokud si svůj záměr vědomě stanovíte, budete zvyšovat svoji vnitřní sílu a posilovat své tvůrčí schopnosti. Stejně tak to pomůže posílit vaši efektivitu a spokojenost. 

Pokud si stanovíte svůj záměr a pustíte se do jeho realizace, přijmete odpovědnost za svou životní realitu. Zároveň tímto způsobem opouštíte obětní postoj. Dochází ke zlepšení vaší koncentrace a zároveň se zvyšuje vaše pravděpodobnost, že uspějete. Stanovení cíle také určuje naše priority. 

Svůj záměr si můžete stanovit pomocí modelu SMART. Správně stanovený cíl podle této metodiky přitom splňuje několik pravidel. Předně je konkrétní, měřitelný, jasně formulovaný a motivující. Také má nějakou časovou kotvu a je orientovaný spíše na nějakou činnost či akci, než na výsledek. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKJak překlopit myšlení z fixace na problém na jeho řešení

4. Uveďte svůj záměr do reality

Jakmile budete mít svůj záměr stanovený, můžete se pustit do jeho realizace. Jakmile si budete stanovovat plán pro dosažení tohoto záměru, nezapomeňte na zakomponování zhodnocovacího mechanismu. Pokud vás v průběhu přepadnou pochybnosti, naučte se klást si otázky, které vás z těchto úvah vyvedou. 

Mezi takové otázky lze zařadit například následující:

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK7 omylů, kterým podléhá naše nevědomá mysl

Zjistěte o koučinku více

Chcete do oblasti koučinku proniknout ještě více? Nenechte si ujít některý z kurzů koučinku s osobním přístupem. S podstatou metodiky můžete seznámit i on-line v Základním kurzu NLP a koučinku.

Sdílejte na sociálních sítích

UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.

Tipy a rady do e-mailu

Upozorníme vás na nové články

Odesláním souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení. Zjistěte více >

© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby