Nová podoba našeho koučovacího výcviku zaměřeného na současnou praxi (s velkým důrazem na individuální rozvoj a inovativní metody) – startuje již v květnu 2024. Jde o jediný zrychlený běh v tomto roce. Aktuálně se uvolnila 2 místa → zjistěte více

FacebookLinkedIn Instagram

Jak v dnešní době dosáhnout psychické pohody

V posledních letech v naší společnosti výrazně narostly psychické potíže. Zjistěte, co můžete pro své zdraví udělat a co vám pomůže zvládat změny, které nemůžete nijak ovlivnit. 

3 nejčastější důvody, proč je mezi lidmi tolik psychických problémů

Mezi jednu z nejčastějších příčin psychických problémů v dnešní době bývá často označován hodnotový systém, na kterém je postavena (především) západní společnost. Ten totiž posiluje mezi lidmi tlak z neustálého soupeření bez přestávky, obětní roli, pocit bezmoci a zvyšování závislosti jednotlivce na systému. A to jen málokdy souzní s vnitřní pohodou a komfortem jednotlivých osob.

S moderní dobou jsme se odpojili od přírody a jejich cyklů natolik, že většina lidí v našem pásmu už ani nerespektuje a nevnímá střídání ročních období. A už vůbec ne to, jak jsou jednotlivá roční období provázaná s potřebami našeho těla. Zatímco příroda kolem v zimě utichá, my máme tendenci jet neustále na plný výkon.

Vnitřní nejistotu a úzkost může podporovat také naše zahlcenost vším kolem nás, a to zejména protichůdnými informacemi. 

V poslední době je ale patrné také celkové zrychlení všeho. Všimnout si můžeme významného technologického pokroku, přičemž s tím souvisí i nepsaná (avšak vyžadovaná) nutnost s ním nepřetržitě držet krok. Kdo tempo doby nestíhá, odpadá.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKKaždý z nás podléhá manipulaci. Jak se to projevuje?

Zdravé reakce na velké změny ve společnosti

Nejprve je na místě uvědomit si svou roli a odpovědnost vůči sobě a svému životu. Dále můžeme přemýšlet nad tím, co opravdu můžeme a chceme ovlivnit. Můžeme si také poodstoupit od šumu a všeho, co se snaží agresivním způsobem zachytit a držet naši pozornost. 

Pro zorientování v situaci na obecné úrovni je třeba umět si připustit, že se pravděpodobně nikdy zcela nedozvíme, co se děje. Většina skutečností totiž našemu zornému poli uniká.

Naše mysl nerozlišuje vzpomínku a představu. To znamená, že pokud v naší mysli neustále běží katastrofické scénáře, prožíváme je a naše emoce jsou skutečné. 

Uvědomme si také to, že to, co je podstatné právě pro nás, můžeme vědět a rozhodnout pouze my sami. Snažme se nejprve pozorovat a pokud je to možné, odložme reakci. Nejdříve věci vyhodnoťme a až po odeznění prvních emocí jednejme. Uvědomme si, že nemusíme mít na věc názor hned od prvního okamžiku a dopřejme si čas na orientaci. 

Čím podpořit své duševní zdraví

Pro člověka je velmi důležitý pravidelný pobyt v přírodě. Snažte se jej proto do svého rozvrhu zařadit. Nemusí to vždy nutně znamenat, že musíte každý víkend utíkat do hor. Taková „terapie“ přírodou může mít podobu i sady květináčů v bytě nebo ostrůvku květin před vaší bytovkou. Péče o zahradu nás navrací k přirozenému vnímání času a života. Právě v přírodě má totiž vše svůj čas a prostor. Toto vědomí nás uklidňuje a celkově uzemňuje. Mrkev nám zkrátka a jednoduše v lednu nevyroste, ani kdybychom na zahradě dělali psí kusy. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKJak řešit problémy ve vztahu a zajistit si spokojenost

Jak lépe zvládnout změny, které nemůžeme ovlivnit

Ze všeho nejdříve je nutné skutečně jasně oddělit sféru vlastní kompetence. Tedy to, co je v dosahu našeho vlivu a na to se primárně soustředit. Ve sféře, v níž věci nemůžete nijak ovlivnit, věřte v dobrý konec a naději. 

Jak se uklidnit, když vás přepadne úzkost z budoucnosti

Existuje spousta technik na eliminaci negativních stavů a pocitů. Vždy pamatujte na to, že naše mysl, tělo a emoce jsou jeden propojený systém. Změna v jedné složce tohoto systému automaticky vyvolá změnu i v těch zbývajících. 

Pokud potřebujete okamžitě změnit myšlení a emoční stav, je jedním nejjednodušších způsobů změna polohy těla. Pomoct vám může také například to, když si lehnete čelem na zem a začnete hlasitě vydechovat do země. 

Dále lze doporučit nejrůznější dechové techniky, které ideálně propojíte s imaginací. Nadechněte se do hrudníku a představte si odstín zlaté barvy. Zadržte svůj dech a v mysli zadržte i shluk zlaté barvy. Následně vydechněte a zlatou barvu veďte do každé buňky vašeho těla. 

Pokud vás přepadnou vtíravé myšlenky, můžete si také zakřičet. Nebo je hlasitě vyzpívat. Uvidíte, že se úleva (v různé intenzitě) dostaví prakticky okamžitě. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKCo je úzkost a jak ji lépe zvládat

Vyberte si z nabídky koučovacích kurzů

Udělejte další krok pro svůj osobní rozvoj. Vyberte si z nabídky koučovacích kurzů a zažijte ve svém životě fascinující proměnu. 

Sdílejte na sociálních sítích

UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.

Tipy a rady do e-mailu

Upozorníme vás na nové články

Odesláním souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení. Zjistěte více >

© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby