Současná situace se může negativně podepisovat na psychice každého z nás. V tomto článku vám ukážu, jaký vliv na nás má stres a popíšu vám několik tipů na to, jak se z vývoje situace nezbláznit.
Trápí vás stres z aktuální situace? Absolventi a absolventky výcviků AKOR poskytují BEZPLATNĚ telefonickou pomoc. Podívejte se kdo a kdy »
Většina z nás je nyní ve stresu
V určité míře jsme to již zažili na jaře. Přesto však většina z nás nyní může cítit větší míru stresu a nejistoty z toho, co nás čeká dál. Na naší psychice se podepisuje zejména:
jak rychle se situace každým dnem mění,
permanentní strach a pocit ohrožení,
nemožnost dohlédnout na konec celé situace
a také nemožnost predikovat další vývoj budoucích událostí.
Někteří odborníci přitom míru tohoto stresu přirovnávají ke stresu podobnému z války.
Vleklé působení stresu se na nás může podepsat různě. U jedinců může například docházet ke snižování imunity, zhoršování chronických onemocnění nebo třeba k horším stravovacím návykům.
Objektivní zhoršování situace ve společnosti může na druhou stranu vést třeba k eskalaci předsudků, obviňování a brzdám efektivního řešení.
Co dělat a jak lépe zvládnout současnou vnitřní úzkost
Současná situace se negativně podepisuje na psychice každého z nás. Níže vám proto poradím celkem 8 strategií, které nyní můžete zaujmout. A vysvětlím vám, proč přesně fungují.
1. Podpořte svoji denní rutinu
Vyhněte se tomu, abyste ve svém životě zavedli totální anarchii. Nepravidelná strava, nedostatek pohybu nebo třeba špatná spánková hygiena vaší psychice rozhodně nepomohou. Kosmonauti nebo třeba vojáci ví, že pocity ohrožení a izolace pomáhá překonat jasně daný řád. Pokud pracujete z domova, nezapomínejte pravidelně střídat časové úseky věnované práci a odpočinku. Vstávejte a choďte spát v přibližně stejnou dobu, myslete na pravidelnou stravu a zacvičte si.
2. Chovejte se odpovědně
Naše mysl má tendenci podléhat nejrůznějším zkratkám. Situace, které jsme dříve nezažili, tak máme tendenci bagatelizovat. Znamená to například, že máme tendenci si velmi dlouho myslet, že se vlastně nic neděje. Odmítáme brát vážnost situace na zřetel a obcházíme doporučovaná pravidla. Vhodnější strategií pro zvládnutí celé situace je však rozhodně převzetí naší odpovědnosti.
3. Buďte aktivní a kreativní
Náš mozek je nastaven na neustálou aktivitu a potřebuje, abychom jej pořád zásobovali aktivitami a kreativitou. Platí přitom, že na naši psychiku velmi pozitivně působí aktivity, které plně zaměstnávají naše ruce. Pusťte se proto například do psaní, vaření nebo jakéhokoliv jiného tvoření. A soustřeďte se na to.
4. Pomáhejte ostatním
Již od pradávna jsme naučeni fungovat v tlupách a také díky tomu jsme jako lidstvo dokázali přežít nejrůznější obtížné situace. Pro naši psychickou pohodu je důležité se navzájem podporovat. Právě taková pomoc totiž posiluje smysluplnost našeho bytí a dokáže snížit i míru našeho vnitřního stresu.
5. Zaměřte se na krátkodobé cíle
Znát směr, za kterým jdeme, nám pomáhá držet se v tempu. Proto si jasně stanovte krátkodobé plány a snažte se je opravdu dodržovat.
6. Nezapomínejte na relax
V současné situaci je naprosto normální, že cítíte zmatek, obavy a dezorientaci. Bohužel nikdo z nás neví, jak přesně se bude budoucnost vyvíjet. Proto je důležité myslet sami na sebe a dopřát si cílenou péči o náš vnitřní klid. Jedná se zároveň o jeden ze základních stavebních kamenů naší imunity.
Dopřejte si kvalitní spánek, uvolněte se u domácí lekce jógy nebo se oddejte meditaci. Pamatujte na pravidelnou stravu a neodbývejte se jen tak něčím. Fungujte na bázi pravidelného režimu a nezapomínejte na pohyb. To všechno vám pomůže cítit se alespoň trochu lépe a vyrovnaněji.
7. Neobviňujte ostatní
Při dlouhodobém potlačování negativních emocí máme tendenci hledat viníka a obrazně řečeno jej stavět na pranýř. Rovněž se snažíme určitým způsobem vyvinit sami sebe z podílu na celé situaci a máme tendenci se zakotvit v obětní roli.
Pravdou ovšem zůstává, že podléhat těmto tendencím nám nijak nepomůže. K řešení může reálně přispět spíše naše kritická mysl, volba postoje, solidarita a aktivní přístup.
8. Věřte, že to zvládneme
Naše mysl má při krátkodobém zvládání krizových situací tendenci vytěsnit nebezpečí. Dovolte si přijmout postoj, že to zvládneme a že všechno bude jednou v pořádku. A neupínejte se na negativní scénáře. Neznamená to samozřejmě, že si máte vše malovat narůžovo. Ale dovolte si přijmout své pocity v plné šíři a vědomě posilujte soustředění se na pozitivní aspekty našeho života.
Naděje a schopnost zvládnout nepříznivé okolnosti je naše evoluční podstata.
Máte děti? Naučte se s nimi o situaci vhodně mluvit
Rodiče malých dětí mohou mít někdy problém s nimi o celé situaci vhodně komunikovat. Proto jsem vám klíčové body pro komunikaci shrnula do následujících 7 bodů.
Děti dokáží velmi dobře cítit vaši nervozitu a strach. Proto před nimi nic nezastírejte a jednejte s nimi narovinu.
Popište jim své pocity a vyjádřete svá očekávání do budoucna.
Mluvte s nimi tak, aby to bylo adekvátní jejich věku. Pokud budou mít otázky, vysvětlete jim to. Nelžete jim a neslibujte jim nic, co nejste schopní reálně vědět (například, že se brzo vrátí do školy).
Nepodporujte děti v mylných představách, že se jedná o stále se prodlužující prázdniny. Protože to tak není.
Starším dětem vysvětlete, jaké důsledky může mít jejich nezodpovědné chování.
Nastavte dětem jasný denní řád. Nepodporujte je ve sledování videí a neustálém brouzdání na sociálních sítích. Vymezte jim čas pro jejich povinnosti i odpočinek (jako ve škole).
Buďte opravdu s nimi a buďte zde pro ně, kdykoliv to budou potřebovat.
Pracujte na svém osobním rozvoji
Využijte získaný čas navíc k práci na sobě samých. Přečtěte si mé starší články z oblasti osobního rozvoje a zjistěte něco nového. Přeji vám spoustu sil a pevné zdraví.
Upozornění na nové články do e-mailu
Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Už odcházíte?
Dostávejte upozornění na nové články do e-mailu
Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny kurzů po dobu maximálně 5 let.
Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Aby byl váš zážitek z procházení webu co nejlepší, používáme soubory cookie. Některé jsou nutné pro chod webu, jiné nám umožňují měřit návštěvnost webu.
Děkujeme za váš souhlas s jejich použitím.
Pro funkce webu
Vždy aktivní
Soubory cookie nezbytně nutné pro fungování webu.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Pro statistiku
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Tyto soubory cookie měří návštěvy jednotlivých stránek a umožňují nám tak vyhodnocovat, co se vám nejvíc líbí.
Pro marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Aby byl váš zážitek z procházení webu co nejlepší, používáme soubory cookie. Některé jsou nutné pro chod webu, jiné nám umožňují měřit návštěvnost webu.
Děkujeme za váš souhlas s jejich použitím.
Pro funkce webu
Vždy aktivní
Soubory cookie nezbytně nutné pro fungování webu.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Pro statistiku
Tyto soubory cookie měří návštěvy jednotlivých stránek a umožňují nám tak vyhodnocovat, co se vám nejvíc líbí.Tyto soubory cookie měří návštěvy jednotlivých stránek a umožňují nám tak vyhodnocovat, co se vám nejvíc líbí.
Pro marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.