Akademie osobnostního rozvoje
Kurzy koučinku s osobním přístupem

RSS Facebook

Koučovací rozhovory: umíte se správně ptát?

Při vedení koučovacích rozhovorů jsou nesmírně důležité správně položené otázky. Víte, jak se správně ptát, aby takový rozhovor koučované opravdu posunul a otevřel jim nové zdroje?

Co dokáže správně vedený koučink

Koučink osobního rozvoje vede člověka k plnému využít jeho schopností, možností a potenciálu. Zároveň ctí pravidlo, že člověk je tím nejlepším odborníkem na sebe samého. Také by se dalo říct, že správně vedený koučink nehledá příčinu problémů v minulosti, ale spíše cílí na budoucnost. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKZáklady autohypnózy pro pocit klidu a vyrovnanosti

Jak správně pokládat otázky

Pokud jsou otázky při koučinku položeny správně, nutí nás uvažovat jinak, než jaké je naše obvyklé myšlenkové schéma. Platí, že takové otázky posouvají naše hranice, odstraňují bariéry a nežádoucí postoje. 

Kvalitně vedený koučink také dokáže odstranit obětní princip. Koučovaného totiž vede k plnému přijetí odpovědnosti za svou situaci a ke zvýšení pocitu spokojenosti. V rámci koučovacího rozhovoru není cílem vypátrat příčinu toho, proč něco nejde. Pro koučink totiž není podstatný problém, ale spíše jeho konstruktivní řešení. 

Dobře položené otázky v rámci koučinku dokáží změnit způsob, jakým lidé nahlížejí na svou životní realitu. Dokáží probudit zvědavost koučovaného a zaměřit jeho pozornost na to, co ve svém životě skutečně chce. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK7 omylů, kterým podléhá naše nevědomá mysl

7 pravidel, která při koučovacích rozhovorech dodržovat 

Následující výčet pravidel může sloužit jako vodítko k tomu, abyste své koučovací rozhovory vedli úspěšně. 

1. Důvěrné prostředí

Aby v rámci koučinku mohla vzniknout důvěrná atmosféra, účastníci se potřebují v daném prostředí cítit bezpečně. Myslete pro to na fakt, že koučovaný nestojí o to, aby jej při koučinku někdo sledoval nebo poslouchal. Samozřejmostí by měla být také profesionalita a mlčenlivost ze strany kouče. Pamatujte dále na to, aby vaše stopa na sociálních sítích byla v souladu s dojmem, který chcete na své klienty udělat.

2. Pozorné a aktivní naslouchání

V průběhu koučinku dbejte na aktivní naslouchání. Díky tomu získá koučovaný plný prostor a zároveň podporu pro rozvoj svých myšlenek. Kouč by měl být se svým klientem po celou dobu v komunikačním napojení, měl by být přítomný a soustředit se na daný okamžik. Nezapomínejte, že klíčovou složkou komunikace je i její neverbální část.

3. Vyhněte se radám a hodnocení

Do koučovacích rozhovorů nevkládejte své vlastní názory, projekce, hodnocení a rady. Pokud ve své mysli budete spřádat dohady a hodnocení o svém klientovi, rozhovor pravděpodobně záhy ustane na mrtvém bodě. 

4. Používejte otevřené otázky

Otevřené otázky jsou ty otázky, na které nelze odpovědět ANO nebo NE. Právě takové otázky přitom člověka otevírají k dalšímu přemýšlení a podněcují rozhovor. Naopak uzavřené otázky kreativitu myšlení zbytečně uzavírají. 

5. Dejte si pozor na strukturu

Někteří začínající kouči mají pocit, že struktura koučovacích rozhovorů je zbytečně kostrbatá, složitá a jednoduše řečeno divná. A chtějí to dělat jinak. Je však nesmírně důležité si uvědomit, že koučink není rozhovor dvou kamarádek u kafe. Myslete na to, že každý z nás je tím nejlepším odborníkem na sebe samého. Koučovací metodika je efektivní z toho důvodu, že umožňuje druhé straně převzít odpovědnost za realitu svého života. 

S přibývající praxí je přitom pro kouče zpravidla jednodušší si na strukturu koučovacích rozhovorů zvyknout a důsledně ji dodržovat. 

6. Rekapitulujte

Koučovaný se potřebuje v celé situaci správně zorientovat. Pomoct mu s tím přitom může to, když budete informace průběžně rekapitulovat. Díky tomu si je budete moct vy i koučovaný lépe utřídit. V průběhu rekapitulace se koučovaného ptejte, zda to správně chápete a zda k tomu chce ještě něco dodat. 

Shrnutí vyžadujte i po svém klientovi a nechte ho, aby se soustředil na ty nejdůležitější body. Tento postup často vede k nejrůznějším AHA momentům, jelikož dokáže uvažování klienta nad celou situací změnit. 

7. Tvořte zápisky nebo kreslete

Pro lepší orientaci v celé situaci mohou pomoct i nejrůznější zápisky a nákresy. Sdělené informace proto můžete vy nebo klient bodově zapisovat, případně se pustit do nákresů jednoduchých schémat a obrázků. 

A co dělat v případě, že se rozhovor zasekne a nepostupuje dál? Obrazně řečeno jako metodu první volby můžete koučovaného zvednout ze židle. Vyzvěte jej, ať se postaví a udělá několik kroků. Následně ať se podívá na místo, kde před chvílí seděl a představí si sebe samého na plátně kina. Sdělte mu, že je nyní v pozici pozorovatele, který se dívá na film. 

Co tam vidí? Jak by chtěl, aby tento film pokračoval? Co by danému herci poradil? 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKNaučte se vést rozhovor s člověkem, který se ocitl v krizi

Myslete na budování praxe 

Dobrého kouče pomáhá utvářet kvalitní vzdělání, osobnostní předpoklady a především praxe. Nezapomeňte, že tato metodika je postavená na komunikaci a přímé interakci s lidmi. A pokud lidi a reálné situace nemáte k dispozici, jen těžko se budete zdokonalovat. 

Chcete se o koučinku dozvědět více? Přihlaste se na některý z kurzů, který se zaměřuje na praktickou výuku. 

Upozornění na nové články do e-mailu

Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »

Chci vědět ještě víc »

© Akademie osobnostního rozvoje s.r.o. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby