© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Ve výcviku Kouč/koučka, který startuje v lednu 2025 se aktuálně uvolnila 2 místa → přihlaste se ZDE
Koučovací karty jsou oblíbeným nástrojem, který dokáže obohatit koučovací rozhovory a otevřít nové možnosti myšlení. Ať už hledáte způsob, jak prohloubit osobní sebereflexi, nebo přinést svěží inspiraci do skupinové práce, koučovací karty mohou být tím správným klíčem. V tomto článku se dozvíte, jak koučovací karty fungují. Také se podíváme na tipy a variace možností, jak je správně používat, a konkrétní příklady, jak vám mohou pomoci v nalezení nových úhlů pohledu pohledu.
Koučink je dnes jedním z nejefektivnějších nástrojů osobního a profesního rozvoje. Pomáhá lidem:
Základní podstata koučinku spočívá v hluboké spolupráci mezi koučem a klientem, kde kouč vytváří bezpečný prostor pro reflexi, zamyšlení a objevení nových možností. Tento proces je velmi specifický, protože nenabízí přímé odpovědi ani neuděluje rady. Naopak – plně podporuje klienta v nacházení vlastních řešení a ve vědomém rozvíjení svých schopností.
Rozhovor podle principů koučovací metodiky je jádrem každého koučovacího procesu. Základní rámec koučinku se opírá o několik klíčových bodů:
Tyto prvky spolu s metodikou vytvářejí pevnou strukturu, která umožňuje klientovi bezpečně se rozvíjet a pracovat na sobě. Přestože základ koučovací metodiky nabízí klientům hlubokou hodnotu sám o sobě, koučové mohou tento proces ještě více obohatit a učinit ještě více přizpůsobený na míru konkrétnímu klientovi formou specifických koučovacích nástrojů (techniky NLP, koučovací deníky, techniky založené na imaginaci atd.).
Jedním z oblíbených a velmi kreativních nástrojů jsou koučovací karty. Tyto karty, které mohou obsahovat různé obrázky, slova nebo fráze, slouží jako unikátní spouštěče pro rozvoj myšlení, inspirace a hledání řešení. Fungují jako doplněk – „třešnička na dortu“ koučovacího procesu.
Zapamatujte si: Koučovací karty mohou být v praxi mimořádně užitečné. Ale při koučovací práci je nutné vždy myslet na to, že koučink na nich nestojí. Klíčovou roli hraje vždy samotný proces rozhovoru, jeho principy, struktura a důvěra a prostor, který kouč klientovi poskytuje.
V tomto článku si povíme nejen o tom, co koučovací karty jsou, ale také o tom, jak je efektivně používat při práci s klienty, při sebekoučinku nebo při práci se skupinou.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: 7 silných otázek ze sféry sebekoučinku, které stojí za to si položit
Koučovací karty představují užitečný a všestranný nástroj, který:
Jsou to jednoduché, ale velmi efektivní nástroje, které mohou zásadně obohatit koučovací proces. Ačkoli se na první pohled může zdát, že koučovací karty připomínají spíše hru než seriózní koučovací techniku, jejich užitečnost při práci s klienty i při sebekoučinku je nezpochybnitelná.
Obvykle jde o sady karet s různými obrázky, slovy nebo krátkými frázemi. Některé sady se zaměřují na konkrétní oblasti života, například na hodnoty, emoce či osobní cíle, jiné jsou spíše abstraktní a podporují volnou asociaci a kreativní myšlení. Klient si vybere kartu – buď náhodně, nebo cíleně podle vlastních pocitů – a pak začne reflektovat, jaký význam pro něj v daném kontextu karta má a co v něm vyvolává. Tento jednoduchý akt může odkrýt nové nápady, myšlenky, emoce nebo uvědomění, na které by klient bez tohoto podnětu možná nepřišel.
Koučovací karty fungují na principu stimulace skrytých zdrojů mysli a kreativity. Klient není veden k tomu, aby našel „správnou“ odpověď, ale spíše k tomu, aby se otevřel novým úhlům pohledu. Každý člověk totiž vnímá stejný obrázek nebo slovo jinak, podle svého osobního kontextu, aktuálního emocionálního stavu a zkušeností. Díky tomu koučovací karty pomáhají klientům nahlížet na své problémy či cíle z perspektivy, kterou by bez nich možná ani nezvážili.
Představte si situaci, kdy je klient zaseknutý v určitém vidění svého problému a nemůže najít cestu ven. Tradiční koučovací otázky mu nepřinášejí dostatek impulsů pro další zamyšlení. Rozhovor se cyklí a houstne klientova nepohoda. V takových chvílích mohou koučovací karty přinést nový vítr do diskuse.
Klient si například vybere kartu s obrázkem stromu. Na první pohled se může zdát, že strom nemá s jeho situací nic společného. Ale jakmile se začne zamýšlet nad tím, co strom pro něj osobně znamená – může to být růst, zakořenění, stabilita nebo třeba pocit ztraceného listí – začne se rýsovat nová cesta. Najednou se situace, která pro něj byla dříve nepřehledná, může jevit v novém světle.
Tato technika je neuvěřitelně flexibilní. Karty mohou být využity kdykoli během koučovacího rozhovoru, když je potřeba podnítit nové myšlenky, prolomit stagnaci nebo dodat klientovi odvahu podívat se na problém jinak.
Je důležité zdůraznit, že koučovací karty nejsou nástrojem pro výklad budoucnosti ani ezoterickou pomůckou. Naopak, jejich hodnota spočívá v tom, že využívají sílu metafory, obrazů a volných asociací, které klienta vedou k zamyšlení a otevírají nové možnosti, jak přistupovat ke svým cílům.
Koučovací karty nejsou „kouzelným nástrojem“, který by sám o sobě řešil problémy. Jsou to spíše prostředníci, kteří pomáhají klientovi otevřít mysl a nasměrovat pozornost na klíčové aspekty jeho situace. Pro efektivnost nástroje je nutná klientova ochota aktivně se do procesu zapojit, reflektovat a být otevřený novým myšlenkám, aby mohl skutečně využít potenciál, který karty nabízejí.
Koučovací karty se často používají také jako specifický nástroj, který koučovi pomáhá personalizovat přístup k jednotlivým klientům. Každý člověk je jiný, má jiné preference, vnímání a potřeby. Koučovací karty umožňují koučovi přizpůsobit proces podle toho, co je pro konkrétního klienta nejefektivnější a nejpřínosnější.
Na trhu existuje široká škála koučovacích karet, které se liší svým zaměřením, stylem i formou. Některé karty jsou zaměřené na vizuální stimulaci a obsahují obrázky, které klienta vybízejí k intuitivnímu zamyšlení. Jiné karty obsahují slova či otázky, které klienta vedou k přemýšlení nad konkrétními tématy, jako jsou hodnoty, silné stránky, vize nebo překážky.
Jednou z výhod koučovacích karet je jejich univerzálnost. Mohou být použity při práci s jednotlivcem, se skupinou, ale také při sebekoučinku.
Díky jednoduchosti svého použití a otevřenosti jsou vhodné jak pro začátečníky, tak pro zkušené kouče. Koučovací karty přinášejí do koučovacího procesu prvky hravosti a neformálnosti, což může mimo jiné pomoci klientovi odlehčit náročné téma a otevřít se novým myšlenkám a pohledům.
Rozhovor podle koučovací metodiky je základem každého koučinku. Je to proces, při kterém klient prozkoumává:
Kouč nedává rady, ale klade otázky, které vedou klienta k hlubšímu zamyšlení a objevování vlastních řešení. Tento rámec dává klientovi jistotu, že se může svobodně rozvíjet a hledat svou vlastní cestu. Avšak někdy, např. když je rozhovor v bodě stagnace, nebo klient potřebuje nový impulz, přicházejí na řadu doplňkové nástroje – a jedním z nich jsou právě koučovací karty.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Poznejte efektivní nástroje pro koučink
Koučovací karty je možné použít v různých fázích koučovacího rozhovoru. Někdy klient přichází s jasnou představou, čeho chce dosáhnout, ale cítí se zaseknutý na cestě k cíli. Jindy se může stát, že klient potřebuje změnit úhel pohledu nebo přinést do rozhovoru kreativitu a lehkost. Karty jsou v těchto situacích nástrojem, který umožňuje klientovi nahlédnout na problém z jiného úhlu, který by si možná sám nevšiml.
Představte si například situaci, kdy se klient cítí bezradný a nemůže najít nové nápady pro řešení své situace. Kouč mu nabídne vytažení koučovací karty – například karty s obrázkem mostu. Na první pohled se může zdát, že obrázek nemá s jeho situací nic společného. Ale když se klient začne zamýšlet nad tím, co most symbolizuje – spojení, překlenutí překážek, cesta k novému začátku – začne se v jeho mysli vynořovat nový pohled, jak přistoupit ke své výzvě. Najednou je situace méně bezvýchodná a otevírají se mu nové možnosti.
Obrázky, slova nebo fráze na koučovacích kartách fungují jako metafory, které stimulují kreativitu a podporují klienta v přemýšlení „mimo krabici“. Například karta s obrazem otevřeného okna může klienta inspirovat k tomu, aby přemýšlel o tom, jak si může „otevřít nové okno“ ve své kariéře nebo osobním životě – nové příležitosti, nové možnosti, které dříve neviděl.
Koučovací karty mohou být velmi užitečné zejména v těchto situacích během koučovacího rozhovoru:
Koučovací karty určitě nejsou nutnou součástí koučovacího rozhovoru. Koučink funguje velmi efektivně i bez nich.
Karty jsou spíše doplňkem, který může přinést nový náboj do konverzace, prolomit stagnaci nebo obohatit diskusi. Jsou to nástroje, které fungují jako „třešnička na dortu“ – nejsou základem, ale mohou udělat velký rozdíl, když je potřeba přinést do rozhovoru něco navíc.
Koučování není jen o práci jednotlivce s koučem, ale také o potenciálu rozvoje ve skupinových sezeních. Právě ve skupinách vzniká synergie, která umožňuje členům učit se jeden od druhého, sdílet své příběhy a hledat inspiraci v různorodých pohledech. A tady mohou koučovací karty hrát zajímavou roli. Přinášejí do skupinového procesu dynamiku, podporují otevřenou komunikaci, spolupráci a vzájemné porozumění.
Práce s koučovacími kartami ve skupině má několik zásadních přínosů. Jedním z hlavních je to, že karty slouží jako spouštěče pro sdílení a diskusi. Když si jednotliví členové skupiny vyberou kartu, která je nějakým způsobem osloví, mohou se podělit o své pocity a myšlenky, což obohacuje celý proces. To umožňuje každému členovi skupiny nejen přemýšlet o svých vlastních tématech, ale také se inspirovat zkušenostmi a vhledy ostatních. Koučovací karty tak mohou skupinám přinést nové úhly pohledu na témata, která jsou pro ně důležitá.
Další výhodou je, že karty mohou zmírnit napětí a pomoci vytvořit bezpečné a přátelské prostředí. Ve skupině se někteří lidé mohou cítit nervózní nebo nejistí při sdílení svých myšlenek, obzvláště na začátku.
Karta poskytuje jakýsi most, na který se mohou opřít, a tím se cítí jistější v tom, co říkají. Obrázky, slova nebo fráze na kartách často fungují jako „ledoborce“, které otevírají diskusi a propojují lidi na emocionální úrovni.
Existuje mnoho způsobů, jak využít koučovací karty při práci se skupinou, a jejich aplikace může být přizpůsobena konkrétním cílům a dynamice skupiny. Níže uvádím několik osvědčených postupů a cvičení, která můžete ve skupině otestovat.
Jedním z nejjednodušších a nejúčinnějších způsobů, jak využít karty ve skupině, je použít je jako výchozí bod pro sdílení. Každý člen skupiny si vybere kartu, která ho nejvíce osloví – může to být obrázek, slovo nebo fráze. Následně každý ve skupině sdílí, proč si vybral právě tuto kartu a jaký význam pro něj má v kontextu jeho aktuální situace nebo cíle.
Postup:
Toto cvičení podporuje otevřenost, umožňuje členům hlouběji se zamyslet nad svými tématy a zároveň vytváří prostor pro vzájemné porozumění a empatii.
Další způsob, jak karty využít pro práci se skupinou, je zaměřit se na konkrétní problém nebo výzvu, kterou někdo z účastníků přinese. Koučovací karty zde fungují jako nástroje pro vytváření různých perspektiv a přístupů k řešení.
Postup:
Toto cvičení pomáhá členům skupiny rozšířit své možnosti, najít nové nápady a strategie a zároveň posiluje pocit vzájemné podpory a spolupráce.
Koučovací karty mohou být také užitečné při práci na stanovení cílů nebo vizí pro skupinu jako celek. Toto cvičení je vhodné pro týmy, které chtějí společně definovat směr své práce nebo najít způsoby, jak se vzájemně podpořit.
Postup:
Tímto způsobem mohou členové skupiny společně definovat svou vizi a cíle, čímž se posílí jejich společný závazek a směřování. Karty pomáhají v procesu vizualizace a usnadňují komunikaci o tématech, která mohou být jinak abstraktní nebo obtížně uchopitelná.
Karty lze také použít na závěr skupinového setkání, jako nástroj pro reflexi a uzavření. Můžete karty využít k tomu, aby si každý člen skupiny odnesl něco, co jej během setkání inspirovalo nebo co se naučil.
Postup:
Toto jednoduché cvičení pomáhá upevnit myšlenky a poznatky, které během setkání vznikly, a umožňuje členům skupiny odnést si konkrétní inspiraci do dalšího rozvoje.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Jak si vybrat koučovací výcvik
Koučovací karty jsou také velmi užitečnou a zábavnou pomůckou pro sebekoučink a osobní rozvoj. Těm, kteří chtějí lépe porozumět svým myšlenkám, emocím nebo cílům, mohou karty nabídnout nové perspektivy, otevřít dveře k sebereflexi a poskytnout inspiraci k dalším krokům. Koučovací karty mohou být v procesu sebekoučinku i jakýmsi průvodcem/koučem.
V této části vám nabídnu jeden z možných konkrétních postupů pro sebekoučink s kartami, který může sloužit jako zajímavý nástroj pro vaši sebereflexi a růst.
Tento postup je navržen tak, aby vám pomohl nejen lépe porozumět vaší aktuální situaci, ale také stanovit konkrétní akce, které vás přiblíží k vašim cílům. Celý proces je rozdělen do několika kroků, které vás postupně povedou od reflexe až k plánování konkrétních kroků. Tento postup můžete používat každý den, nebo vždy, když cítíte potřebu zastavit se a znovu se zaměřit na to, co je pro vás v daném okamžiku důležité.
Než začnete pracovat s kartami, je důležité zaměřit svou pozornost. Položte si otázku: „Co je pro mě teď klíčové?“ nebo „Co ve svém životě chci, místo toho, co nehci?“ Může to být otázka týkající se vaší práce, vztahů, osobního růstu nebo třeba zdraví. Stanovení záměru vám pomůže dát celému procesu jasný směr.
Příklad: „Chci se zaměřit na to, jak zlepšit svou sebedůvěru v práci.“
Vyberte si intuitivně dvě až tři karty z balíčku, aniž byste nad tím příliš přemýšleli. Karty, které si vyberete, mohou na první pohled vypadat náhodně, ale podvědomí často pracuje tak, že vede vaši pozornost právě tam, kde to pro vás má v danou chvíli význam.
Podívejte se na každou kartu a zamyslete se nad tím, co vám říká v kontextu vašeho záměru. Co ve vás vyvolává? Jak se vztahuje k otázce, kterou jste si na začátku položili?
Příklad: Pokud jste si vybrali kartu se slovy „Kreativita“ a „Překážky“, můžete si položit otázky: „Jak může kreativita pomoci překonat mé překážky?“ nebo „Kdybych odsrtranil/a překážky, jak by to vypadalo s mou kreativitou? Co bych dělal/a jinak než teď?“
Nyní je čas propojit všechny karty, které jste si vybrali, a začít přemýšlet nad tím, jaké mezi nimi vidíte souvislosti. Pomocí otevřených otázek si můžete začít vytvářet hlubší uvědomění.
Zeptejte se sami sebe:
Příklad: Pokud máte např. karty „Kreativita“, „Překážky“ a „Cesta“, můžete přemýšlet nad tím, jaké kreativní přístupy vám mohou pomoci překonat překážky na cestě k vašemu cíli. Možná si například uvědomíte, že problém nespočívá pouze v překážkách samotných, ale také ve způsobu, jakým o nich přemýšlíte.
Jakmile jste si ujasnili, co vám karty říkají, je čas přejít od reflexe k akci. Vyberte si jeden konkrétní krok, který vám karty pomohly odhalit, a který se tím logicky nabízí. Tento krok by měl být jasný, konkrétní a realistický.
Zeptejte se sami sebe:
Příklad: Na základě provedené reflexe se např. můžete rozhodnout: „Příští týden si každý den vyhradím 30 minut bdělé pozornosti na to, abych trénoval/a sebevědomé vystupování v práci.“ Tímto krokem propojujete to, co jste si uvědomili, s konkrétní akcí.
Na konci týdne si najděte chvíli na to, abyste zhodnotili, jak se vám dařilo. Jak se vám dařilo implementovat váš akční plán? Jaké nové uvědomění jste si díky tomu přinesli?
Zeptejte se sami sebe:
Tímto způsobem můžete neustále sledovat svůj pokrok a pracovat na svém osobním rozvoji. Sebekoučink s kartami většinou není jen jednorázový proces – může se stát každodenním rituálem, který vám pomůže zůstat v kontaktu se svými cíli, emocemi a myšlenkami.
TIP: Velmi efektivní je při tomto procesu práce s Deníkem změn. Pište si své postřehy, odpovědi na otázky a akční plány. Zpětně můžete sledovat, jak se vaše myšlení a rozhodování vyvíjí, a vidět svůj osobní růst.
Koučovací karty jsou výjimečné svou flexibilitou – mohou být použity v široké škále situací a jejich aplikace je prakticky neomezená. Ať už pracujete s jednotlivcem, skupinou nebo sami se sebou, karty mohou přinést nový impuls do procesu a pomoci vám odhalit nečekané vhledy. To, jak s kartami pracujete, závisí na vašich cílech, potřebách a kontextu situace. Zde je několik dalších konkrétních způsobů, jak můžete karty efektivně využít při koučinku.
Jedním z nejzákladnějších způsobů, jak karty použít, je velmi jednoduché cvičení, které se hodí téměř v každém koučovacím sezení. Nechte klienta, aby si intuitivně vybral jednu kartu z balíčku. To, jaká karta jej osloví, je často první krok k sebepoznání a otevírá prostor pro hlubší reflexi.
Postup:
Tento jednoduchý proces může rozvinout hluboké myšlenky a přinést klientovi nové vhledy. Karta funguje jako metafora, která přináší nečekané asociace, a klient tak může nahlížet na svůj problém nebo cíl z nové perspektivy.
Pro kreativnější klienty nebo situace, kdy potřebujete prolomit stagnaci, je tvorba příběhů na základě koučovacích karet skvělým cvičením. Tento přístup podporuje nejen kreativní myšlení, ale také pomáhá klientovi propojit různé aspekty svého života či výzvy do širšího celku.
Postup:
Tvorba příběhů pomáhá klientovi rozšířit pohled na své výzvy a přinést do diskuse nové nápady a vhledy. Příběhy mají moc ukázat skryté vzorce a symboliku, kterou klient ve svém životě možná přehlížel. Tento proces často otevírá dveře k nečekaným uvědoměním.
V koučinku často dochází k momentům, kdy se klient cítí zaseknutý a nedokáže najít cestu vpřed. Koučovací karty mohou být v těchto chvílích skvělým nástrojem k „prolomení ledu“. Obrázky, slova nebo fráze na kartách mohou klientovi nabídnout nový pohled na situaci, a tím mu pomoci najít cestu z tohoto stagnujícího bodu.
Postup:
Tento proces může klienta povzbudit k tomu, aby přemýšlel o svém problému jinak, možná lehčeji a méně zatíženě. Klient si často uvědomí, že překážky, mají ve skutečnosti mnohem více řešení, než si zpočátku uvědomoval.
Koučovací karty mohou být také skvělým nástrojem pro situace, kdy klient potřebuje učinit důležité rozhodnutí nebo vytvořit plán. Karty mohou pomoci klientovi vizualizovat různé možnosti a přístupy, které by jinak přehlížel.
Postup:
Koučovací karty můžete zařadit do svého každodenního programu jako bod pro rychlé zklidnění se.
Postup:
Toto cvičení pomáhá zůstat v kontaktu se svými cíli, myšlenkami a emocemi a každý den přináší novou inspiraci.
Koučovací karty jsou velmi efektivním a praktickým nástrojem, který může obohatit koučovací proces na mnoha úrovních – ať už pracujete s klienty, skupinou, nebo sami na sobě. Jejich síla spočívá v jednoduchosti a v schopnosti stimulovat naši kreativitu, intuici a schopnost nahlížet na problémy z nových úhlů. Přestože karty působí nenápadně, mohou v praxi přinést silné impulzy k hlubšímu zamyšlení, k odhalení nečekaných souvislostí a k posunu v osobním i profesním životě.
Pokud cítíte, že byste na své cestě uvítali podporu nebo se chtěli naučit další techniky pro efektivní sebekoučink či koučink druhých, zvažte absolvování koučovacího výcviku. Ten vám poskytne nejen potřebné nástroje, znalosti a kompetence, ale komunitu podobně smýšlejících lidí, kteří s vámi budou trénovat, budou vás podporovat a inspirovat.
Dobrodružství začíná právě teď.
Pokud vás láká práce s koučovacími kartami, již brzy najdete tuto pomůcku v mimořádně vyladěné kvalitě v prodeji na mujakor.cz
Odkazy na výzkum a odborné zdroje dokládající efektivnost při použití koučovacích karet:
Další zdroje:
Uvedená literatura a zdroje mohou poskytnout hlubší vhled do témat předestřených v článku a podpořit vaši další cestu k sebezdokonalování:
UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.
© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny kurzů po dobu maximálně 5 let.
Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.