Akademie osobnostního rozvoje
Kurzy koučinku s osobním přístupem

RSS Facebook

Jak zvládnout ztrátu zaměstnání

Ztráta zaměstnání může postihnout každého z nás. V souvislosti s pokoronavirovou krizí je předpoklad této životní změny přitom pravděpodobnější než dříve. Přečtěte si, jak tuto situaci lépe ustát. Prozradím vám 5 tipů, jak se ze ztráty zaměstnání nezbláznit.

Každá životní krize si zaslouží následující restart

Když se vám zasekne počítač, je pravděpodobně ta první věc, která vás napadne, jeho restart. To samé by přitom měl každý člověk udělat v případě, že ho dožene životní krize. A nezáleží na tom, zda ji způsobí rozchod s milovaným partnerem, nebo třeba právě ztráta dosavadního zaměstnání.

I když máte pocit, že se vám v takovém okamžiku zbortil celý svět, je důležité si uvědomit, že se jedná pouze o momentální realitu přítomného okamžiku.

I když jste přišli o pracovní místo, váš život tímto okamžikem neskončil.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Naučte se vést rozhovor s člověkem, který se ocitl v krizi

Každá větší osobní krize přichází postupně

Mnozí z nás si uvnitř sebe střádáme události, ve kterých se cítíme dlouhodobě nespokojení a pod tlakem. Obvykle přitom máme tendenci ignorovat drobné signály rozmrzelosti a přetlaku, které nám vytrvale zasílá naše tělo.

Faktem přitom zůstává, že velké osobní krizi se dá obvykle předejít (samozřejmě v případě, že se nejedná o naprosto nečekané šokující tragické události). My však většinou vůbec nejsme schopni zachytit a rozklíčovat jednotlivé signály, že se s námi něco dlouhodobě děje. Aby nám to došlo, vstupuje do našich životů obvykle a zcela logicky nějaká větší rána, která nás konečně probere. Takzvaná poslední kapka přitom nemusí být nějak velká v porovnání s tím, co jí předcházelo. Může nám to dojít v jakékoliv situaci - stačí třeba najednou něco uvidět, uslyšet, nebo ucítit...

Problémem není událost sama, která osobní krizi nastartovala, ale způsob, jakým na tuto událost reagujeme. Ta stejná událost, která jednoho člověka ani nevzruší a nevyvede z klidu, druhého na dlouhou dobu láme na kolena.

Pamatujte si, že na životní krizi v jakékoliv podobě neexistuje žádná univerzální rada nebo dokonce lék. Každý z nás je unikátní a stejně tak je unikátní i naše životní zkušenost. Jakýkoliv návod na zvládání životní krize je vždy proto pouze výzvou, kterou si můžeme (ale také nemusíme) dovolit přijmout.

Ztráta zaměstnání: 5 fází, jak se s ní vyrovnat

Každý člověk, který nečekaně ztratí svoji práci, se s touto skutečností potřebuje určitým postupným způsobem vyrovnat. Jednotlivé fáze tohoto procesu lze přitom obecně popsat následovně:

1. Obrovský šok a následné popření

V první fázi má člověk obvykle tendence se uklidňovat s tím, že se vše nějakým způsobem uklidní a zvrátí. Případně se snaží na tuto skutečnost „zapomenout“ - typicky na dovolené.

2. Snaha hledat viníka

Ve druhé fázi člověk tráví čas určitou agresí a hledáním pomyslného viníka. Velmi často člověk v této fázi přemýšlí o možnostech právní obrany atd.

3. Snaha najít si co nejrychleji novou práci

Ve třetí fázi přichází na scénu urputná snaha najít si co nejrychleji nové pracovní místo. Člověk usilovně rozesílá životopisy na všechny strany a pokud dojde k jednomu odmítnutí ze strany potencionálních zaměstnavatelů za druhým, rychle se vyčerpává.

4. Pochybování o sobě samých

Pro další fázi je typické pochybování o sobě samých. Člověka přepadá smutek a snižuje se mu jeho sebevědomí. Má pocit bezcennosti a i kvůli tomu se mu při dalších pracovních pohovorech příliš nedaří.

5. Nalezení nového pracovního místa

Poslední fáze vyústí v integraci zkušenosti, "otřepání se" a nalezení nového pracovního místa, případně nového životního směru, kterým se člověk rozhodne ubírat.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: 7 věcí, kterými posílit svoji vůli

5 tipů, jak se ze ztráty zaměstnání nezbláznit

Nečekaná ztráta pracovního místa bezpochyby symbolizuje obtížné období v životě každého člověka. Níže proto najdete 5 praktických tipů, které vám v takové chvíli mohou pomoct.

1. Zapomeňte na neustálé pitvání v minulosti

Pokud se budete neustále pouštět do úvah o tom, co všechno je špatně, nebo co jste udělali špatně, v ničem vám to nepomůže. Přijít o práci je v současné době totiž naprosto normální a nikdo z nás nemá doživotní jistotu toho, že ve své práci bude moct zůstat již navždy. Zároveň je důležité pochopit, že naší jedinou životní konstantou, kteoru v životě máme, je změna. Problémem není událost sama, ale pouze to, co jako problém označíte.

2. Zbytečně nespěchejte

Řešení ztráty zaměstnání není možné nějakým způsobem uspěchat. Hledání vhodné práce je proces, který vás bude stát množství vašeho času i energie.

3. Odmítli vás? Nevěšte hlavu

Myslete na to, že zřejmě nebude stačit přijít na první pracovní pohovor a být spokojení naprosto se vším. Je pravděpodobné, že si nejprve budete muset projít sérií odmítnutí a neúspěchů při přijímacích pohovorech. A až poté se vám podaří najít práci, se kterou budete opravdu spokojení.

4. Přijďte na pohovor pozitivně naladění

Negativnímu myšlení se vyhněte obloukem. Pokud na přijímací pohovor dorazíte již dopředu s přesvědčením, že to nemá cenu, garantuji vám, že pravděpodobně neuspějete. V interakci s jinými lidmi velmi často vítězí kouzlo osobnosti. Tento iracionální faktor v rozhodování pramenící z našeho nevědomí je v konečném součtu postaven nad všemi zkušenostmi, nad všemi certifikáty, i dosavadní praxí. Každý pohovor proto uchopte jako cennou příležitost k tomu, abyste se mohli rozvíjet a posunout dále.

5. V klidu popřemýšlejte

Pokud přijdete o zaměstnání, budete mít najednou větší množství volného času. Využijte jej smysluplně a přemýšlejte o tom, co chcete ve svém životě opravdu dělat. Pokud máte nějakou finanční rezervu, dopřejte si chvilkový oddych na dovolené. Promyslete si, zda chcete pokračovat ve stejném oboru, nebo jej chcete úplně změnit a zvažte, zda vám nyní dává smysl doplnit si vzdělání.

Pracujte na svém osobním rozvoji

Volný čas spojený se ztrátou vašeho zaměstnání můžete využít také ke svému osobnímu rozvoji. Přihlaste se například na kurz Kouč, který prohloubí vaše komunikační, řídicí a sebe-řídicí dovednosti.

Zjistěte o kurzu více

Upozornění na nové články do e-mailu

Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »

Chci vědět ještě víc »

© Akademie osobnostního rozvoje s.r.o. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby