Nová podoba našeho koučovacího výcviku zaměřeného na současnou praxi (s velkým důrazem na individuální rozvoj a inovace) startuje již v listopadu 2024. Zbývají 3 volná místa → zjistěte více

FacebookLinkedIn Instagram

7 tipů, jak lépe zvládnout úzkost

|
Markéta Hamrlová
Jak lépe zvládnout úzkost

Velká část populace v dnešní době zažívá známky úzkosti. Víte, co vlastně úzkost je a jak se projevuje? A zajímá vás, jak můžete přispět k tomu, abyste ji lépe zvládli?

Co je úzkost a jak se projevuje

Úzkost je zcela normální reakcí našeho organismu na situaci, kterou vyhodnotíme jako ohrožení. A nezáleží na tom, zda k tomuto vyhodnocení dojde na vědomé, nebo nevědomé úrovni. Také nezáleží na tom, zda je toto ohrožení způsobené faktickým stavem, nebo jen pouhou myšlenkou. Na druhou stranu je to právě naše myšlenka, která dokáže úzkost efektivně zastavit. 

Rozlišuje se přitom úzkost akutní a chronická. Chronickou úzkost lidé krmí svým konstruováním špatného vývoje událostí v budoucnu a neustálým strachem z COBY KDYBY. 

Úzkost je zpravidla doprovázena spoustou tělesných projevů. Jedná se zejména o nedostatečnost dechu, trávicí potíže, chlad nebo naopak horkost, pocit na omdlení či zvýšenou potivost. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEKJak v dnešní době dosáhnout psychické pohody

7 tipů, jak úzkost lépe zvládat

Pokud vás přepadne úzkost, můžete vyzkoušet některý z následujících tipů pro její snadnější překonání.

1. Udělejte pravý opak toho, co chce vaše mysl

Pokud vás trápí chronická úzkost, zapamatujte si jednu důležitou zásadu. A to, abyste udělali pravý opak toho, co vám radí vaše mysl. Pokud si tedy například budete chtít zalézt do postele a jen tak být, zvedněte se a běžte se projít. Nebo přesaďte květiny či okopejte záhon. Nebo si krátce zacvičte. Během toho si všímejte veškerých detailů a co nejpřesněji si sami pro sebe popisujte, co aktuálně děláte a co přitom vidíte. 

Jakmile změníte polohu vašeho těla a zaměstnáte svou mysl, zjistíte, že se rázem cítíte mnohem volněji. Pamatujte na to, že naše mysl, emoce a tělo jsou jeden propojený systém. Změna v jednom z těchto systémů tedy automaticky vyvolá změnu i v těch zbývajících. 

2. Nesnažte se situaci mělce rozdýchat

Pokud vás přepadne úzkost, nesnažte se ji rychle a mělce rozdýchat. Překotné lapání po dechu by totiž mohlo způsobit hyperventilaci, která by se následně mohla projevit mravenčením končetin (někdy až křečemi). Místo toho si raději osvojte takzvaný čchi kung dech. Jak na to?

  1. Dýchejte svým aktuálním tempem.
  2. Společně s tím, jak se nadechujete, začněte počítat. Váš výdech poté prodlužte tak, aby pokryl dvojnásobný čas vašeho nádechu. Tímto způsobem se budete na svůj dech soustředit a negativním myšlenkám tak dáte rychleji sbohem. Po chvíli budete moct zaznamenat, že se cítíte mnohem klidněji. 
  3. Se zklidněním myšlení zároveň přichází zklidnění těla a rozbouřených emocí

3. Věnujte se sportu

Zařaďte do svého života pravidelnou fyzickou aktivitu. Pokud převážně fyzicky pracujete, snažte se to vyvážit klidovým odpočinkem. 

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK5 nástrojů, které můžete využít pro sebekoučink

4. Využijte sílu přírody

Pamatujte na to, že v našem těle je stejný mozek, který byl v těle pračlověka. Ten strávil prakticky celý svůj život v obklopení přírody. Viděl stromy, slyšel vanout vítr a téct řeku. Proto se snažte i vy tyto vjemy svému mozku pravidelně dopřát. Vyrazte na procházku do lesa a vyhněte se celodennímu sezení u počítače.

5. Vitamíny jsou důležité

Myslete na své zdraví. Pokud trpíte úzkostí, měly by být ve vašem jídelníčku v dostatečné míře zastoupeny mimo jiné i vitamín B, hořčík, vitamín C, železo a aminokyselina L-tryptofan.

6. Tvořte

Zaměstnejte své ruce a dejte si záměr něco vytvořit. Může se jednat třeba o malování, vaření, háčkování, pletení, vyrábění nebo cokoliv, co je vám blízké. 

7. Buďte si nablízku

Dotyk má moc zklidňovat. Proto se snažte se více dotýkat vašich blízkých a dopřejte si vzájemnou blízkost. Čas od času si zajděte také na masáž. 

Absolvujte kurz koučinku

Vyberte si z nabídky kurzů koučinku, které vás naučí velkému množství technik a konkrétních postupů. Prozkoumejte naši aktuální nabídku. 

Sdílejte na sociálních sítích

UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.

Tipy a rady do e-mailu

Upozorníme vás na nové články

Odesláním souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení. Zjistěte více >

© Akademie osobnostního rozvoje | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby