Kurzy osobního rozvoje s otevřeným přístupem

RSS Google+ Facebook

Víte, proč se v průběhu let mění naše vnímání času?

V dnešním světě se s nedostatkem času setkáváme naprosto běžně. Víte ovšem, že samotné vnímání času je subjektivní? A že rychlost vnímání času můžete i regulovat?

Nedostatek času je běžný

Pokud se v dnešní době někoho zeptáte, zda má čas, s největší pravděpodobností vám odpoví: „Ne.“ Ve vyspělém světě zkrátka existuje mnoho lidí, které nedostatek času provází každým dnem. Zamysleli jste se však někdy nad tím, proč to tak je? Přeci jen průměrná délka lidského života se neustále zvyšuje.

Vnímaní času je subjektivní

V průběhu našeho života se vnímání času trochu mění. V dětství se například čas vleče, týden se zdá být nekonečný. Jediné, co nám v dětství uteče opravdu mrknutím oka, jsou prázdniny.

Postupem času máme pocit, že času je čím dál méně. Uvědomujeme si, že jakmile skončí letní prázdniny, už bude skoro období Vánoc.

A ve stáří nás čas doběhne ještě více. Schválně se na otázku vnímání času zkuste zeptat nějakého seniora ve vašem okolí. Čas ve starším věku plyne tak rychle, že už to senioři ani nestíhají pořádně sledovat.

Naučte se vnímání rychlosti času regulovat

Naše subjektivní vnímání času nezávisí pouze na věku. Ovlivnit ho může i vědomá či nevědomá regulace. Jak je to možné?

V současné době se velmi často můžeme setkat s termínem FLOW. Jedná se o stav, kdy je člověk tak moc soustředěný na svoji práci, že plynutí času téměř nevnímá. Jakmile se po nějaké době takový člověk podívá na hodiny, nestačí se divit. Subjektivní vnímání času se tak ve stavu FLOW výrazně zrychluje.

A jak můžete subjektivně čas zpomalit? K tomu dochází zejména v situacích, kdy jste vystaveni nebezpečí. Tak například vteřiny předcházející dopravní nehodě si mnoho obětí dokáže do detailu vybavit. Byli totiž vystaveni nebezpečí a jejich subjektivní vnímání času se tak zpomalilo.

A zpomalovat a zrychlovat čas lze i vědomě. Toho využívají například sportovní trenéři, kteří své svěřence učí koncentraci a tím i schopnosti zpomalit čas. Všimnout si toho můžete například na tvářích tenistů nebo boxerů. A naopak vědomé zrychlení času si uvědomíte při setkání s milovanou osobou.

TIP: Chcete zažít fascinující proměnu svého života? Přihlaste se na kurz Posilovna mysli, kde se naučíte užitečné techniky pro relaxaci a koncentraci.

Žijete v minulosti, přítomnosti nebo budoucnosti?

Pokud žijete převážně v minulosti, nejspíše si často stýskáte po starých dobrých časech. Jste nostalgičtí, často si prohlížíte staré fotografie. Rádi sledujete staré filmy. Ve vašem vnímání světa jste to nejlepší už zažili, a tak v reálném čase již nikdy nemůžete dojít ke spokojenosti.

Pokud žijete převážně v přítomnosti, máte výhodu radovat se z maličkostí. Neřešíte budoucnost a minulost vás nezajímá. Nejste často schopni plánovat a vytvářet smysluplně svoji realitu.

Pokud žijete převážně v budoucnosti, jste zvyklí neustále odkládat své uspokojení na AŽ. Vaše soustředění se upíná na cestu a nějaké AŽ před sebou valíte neustále. Nejste tak schopní získat naplnění a pohodu.

Ani jeden z uvedených extrémů přitom pochopitelně není dobrý. Je důležité naučit se využít minulý čas jako zdroj zkušeností. Přítomnost prožívejte naplno a na budoucnost zaměřte své plány. Každá zkušenost, kterou za svůj život získáme, nás posouvá dál.

Jak s časem efektivně hospodařit

Pokud se chcete naučit s časem efektivně hospodařit, je třeba si osvojit několik principů:

  • Naučte se plánovat své cíle i kroky, které vedou k naplnění cílů.
  • Plánujte svůj čas realisticky. Zhodnoťte, kolik času je na danou činnost třeba a nechte si i nějakou rozumnou rezervu.
  • Naučte se své činnosti vzhledem k cíli zhodnotit.
  • Naučte se říkat NE.
  • Naučte se požádat o pomoc, když je to třeba.
  • Udělejte si pořádek ve věcech, činnostech i vztazích.
  • Vyvažujte rovnoměrně čas věnovaný práci a odpočinku.
  • Naučte se využívat i „ztracený čas“ - třeba při dálniční zácpě nebo nočním bdění.
  • Naučte se prožívat a užívat si přítomné okamžiky.

Vyzkoušejte autohypnózu

Pokud máte potíže se spánkem, můžete vyzkoušet takzvanou autohypnózu podle paní Ericksonové. Pomůže vám získat energii a zbavit vás špatné nálady. K jejímu provedení je třeba podstoupit těchto 7 kroků:

  1. Zaujměte pohodlnou polohu.
  2. Podívejte se přímo před sebe a vyjmenujte 4 věci, které vidíte.
  3. Poté vyjmenujte 4 věci, které slyšíte.
  4. Poté vyjmenujte 4 věci, které cítíte (například hebkost polštáře či teplo ve svých dlaních).
  5. Celý proces zopakujte, ale tentokrát vyjmenujte pouze 3 vjemy. V dalším kole dva a v posledním jen jeden.
  6. Zavřete oči a celý proces opět zopakujte. Nyní pracujte již jen s vaší fantazií.
  7. Nejdůležitější přitom je, abyste se i po zavření očí dokázali vybavit podrobnosti.

Naučte se více technik

Chcete si osvojit více technik pro váš osobní rozvoj? Přihlaste se na koučovací kurz a naučte se tyto techniky používat v praxi.

Zjistěte o tomto kurzech koučinku více

Upozornění na nové články do e-mailu

Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »

Chci vědět ještě víc »

© Akademie osobnostního rozvoje s.r.o. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby