Kurzy osobního rozvoje s otevřeným přístupem

RSS Google+ Facebook

Dejte sbohem prokrastinaci

To, že prokrastinovat není správné, zřejmě všichni víme. V mnoha situacích však bývá poněkud obtížné prokrastinování nepodlehnout. Jak se tomu vyvarovat a naučit se pracovat na své vůli?

Co prokrastinace znamená

Když prokrastinujeme, provádíme krátkodobě atraktivnější činnosti místo toho, abychom se soustředili na ty neodkladné. Důsledkem toho se musíme vypořádat s mnoha negativními aspekty. Přepadne nás chmurná nálada, začneme sami sebe obviňovat a snižujeme svoji sebehodnotu.

Prokrastinace může někdy přerůst až v takzvanou chronickou prokrastinaci. Tou trpí přibližně 20 % dospělé populace v západním světě. Způsobit může deprese, pocity viny, špatné výsledky i nízké sebevědomí.

6 prokrastinačních typů: Poznáváte se?

Podle Sapadina a Maguire existuje celkem 6 prokrastinačních typů. Ve svém díle It is About Time: The Six Style sof Procrastination and How to Overcome Them popisují, že každý člověk má v sobě od každého prokrastinačního typu něco.

Typ č. 1: Perfekcionista

Takovému člověku se nechce do plnění úkolu pustit v případě, že ví, že ho nemůže dokončit dokonale. Má totiž strach, že pokud jeho dílo nebude dokonalé, selže.

Typ č. 2: Snílek

Tento typ člověka má hlavu plnou nápadů a velkolepých myšlenek. Bohužel je však nedokáže zrealizovat. Neustále čeká na nějaké AŽ. Touží po tom, aby jeho život jednoduše plynul a nebyl vystaven žádným výzvám.

Typ č. 3: Pesimista

Tento prokrastinační typ má neustále obavy týkající se toho, že něco zkazí. Nebo že zadaný úkol je zkrátka nad jeho síly. Nerad riskuje.

Typ č. 4: Notorický remcal

Jakmile takovému člověku nadřízený dá něco za úkol, okamžitě se vůči tomu postaví negativně. Velmi rád neustále něco kritizuje. Tento typ člověka může mít i takovou podobu, že neustále na vše říká ANO a přikyvuje. Ve skutečnosti však není schopen převzít za tyto svěřené úkoly zodpovědnost.

Typ č. 5: Krizový manažer

Takový typ člověka tvrdí, že nejlepších výsledků dokáže dosáhnout pouze pod tlakem. Jinak ne.

Typ č. 6: Extremista

Poslední prokrastinační typ bývá označován jako extremista. Takový člověk si bere více práce, než je reálně schopen zvládnout. Nedokáže si efektivně rozvrhnout svůj čas a rozdělit priority. Končí to tak, že nějakou práci neudělá vůbec a nějakou později, než bylo domluveno.

Jaká je vaše motivace?

Nikdo nedokáže druhého člověka přimět k tomu, aby byl lusknutím prstu namotivovaný. Co však lze, je vytvořit druhému člověku podmínky vhodné k tomu, abyste jeho růst podpořili.

Motivace každého člověka se dělí na dvě složky:

  • vnitřní
  • a vnější.

Vnější motivace má nejčastěji podobu finanční. Ať už se jedná o pravidelnou výplatu, sankce nebo bonusy. Nebo se může jednat o pochvalu. Taková motivace však bohužel funguje pouze krátkodobě.

Oproti tomu vnitřní motivace dokáže člověku vydržet opravdu dlouho. Abyste zjistili, jaká je vaše skutečná vnitřní motivace, můžete si zodpovědět následující 3 otázky:

  • Proč se dané činnosti věnujete?
  • Proč chcete takové činnosti věnovat svůj čas?
  • Jaký smysl vám tato činnost přináší?

Lidé někdy na tyto otázky odpovídají tak, jak od nich společnost očekává. Uvádí tak společensky žádoucí důvody na otázku, proč něco dělají. Ve skutečnosti však většinu aktivit provádíme z čistě sobeckých důvodů. Na prvním místě se totiž vždy snažíme uspokojit své vlastní potřeby, až poté případně potřeby dalších.

Pracujte na své vůli

Naše vůle symbolizuje dovednost, na které je možné neustále pracovat. Můžete ji cíleně trénovat a posilovat, a to například pomocí následujících kroků:

  • Na danou činnost se plně zaměřujte v krátkodobých intervalech.
  • Velký úkol si rozdělejte na větší množství menších podúkolů.
  • Neberte případný neúspěch jako osobní selhání, ale spíše jako součást vaší cesty.
  • Vše, co učiníte, vás nějakým způsobem posune dál. Nezapomínejte na to.
  • Mějte na sebe větší nároky, než jaké jsou na daný úkol potřeba. Bude vás to hnát dopředu.
  • Myslete na okamžitou zpětnou vazbu.
  • Nepříjemné úkoly si vždy snažte nějak zpříjemnit. Nudné úkoly udělejte zajímavými a obtížné věci si zjednodušujte. Pomůže vám to je zbytečně neodkládat.

Nepodceňte neustálý osobní rozvoj

Pracujte na svém osobním rozvoji. Přihlaste se na kurz Kouč a posilte své komunikační dovednosti i schopnost rozhodovat se. Tento kurz je silně orientovaný na praktické informace, které můžete okamžitě uplatnit ve vašem životě.

Zjistěte více informací o kurzu

Upozornění na nové články do e-mailu

Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články na webech MarketaHamrlova.cz a Akor.cz a nové termíny kurzů po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše údaje »

Chci vědět ještě víc »

© Akademie osobnostního rozvoje s.r.o. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby